Anke Taverne

Anke Taverne volgde haar opleiding aan de Sociale Academie, Culturele Richting in Eindhoven en werkte na haar studie gedurende 1 jaar als balie informatrice in de Stadsschouwburg te Eindhoven.
In 1970 verhuisde ze naar Amsterdam voor een baan bij het Scapino Ballet en volgde in de avonduren de oriënteringscursus aan de Toneelschool Amsterdam en bij Toneelgroep Sater, hetgeen resulteerde in een contract bij dat gezelschap.
Maar al gauw kwam Anke erachter dat het werken achter de schermen beter bij haar paste dan het in de schijnwerpers staan.
Via de Nederlandse Filmacademie besloot ze in 1973 freelance te gaan werken. Haar eerste grote uitdaging was productie secretaresse bij de film Rooie Sien om vervolgens voor script/continuity zorg te dragen bij films als Alle Dagen Feest, Soldaat van Oranje, Doctor Vlimmen, Twee Vrouwen, Charlotte en Zwarte Ruiter etc.

Na 10 jaar met veel plezier op de diverse film- en televisiesets gewerkt te hebben, werd het tijd om zich op de organisatie van producties te gaan werpen en waren haar eerste producties An Bloem (regie Peter Oosthoek) en Mannetjesmaker (regie Hans Hylkema). Andere producties waren onder andere De KKKomediant van Freek de Jonge, Die Clowns van Herman van Veen en Havinck van Frans Weisz. En voor televisie onder andere de programma’s Honderd Jaar Carré Gala, Haal het Doek maar op, Simone & Friends, Zaterdagavond Café, De Gouden TeleVizierring 1993 en Wedden Dat ik 5 op 5 Heb. In 1994 was ze Production Controller voor Endemol Entertainment in Köln en in 1995 Coördinator Drama voor hetzelfde bedrijf.

De eerste aanraking met musicals kwam in 1989 als Production Manager voor de musical Cabaret met in de hoofdrol Willem Nijholt. Een seizoen later vervulde ze dezelfde functie bij de musical Les Misérables, zowel in het Amsterdamse Koninklijk Theater Carré als in het Circustheater in Scheveningen.
Tijdens de speelperiode van deze musical kwam het verzoek van enkele uitvoerend kunstenaars om hun belangen te gaan behartigen. In eerste instantie deed zij dit parttime naast haar productionele en coördinerende werkzaamheden. De verzoeken namen toe, waardoor Anke zich eind 1995 genoodzaakt zag haar andere werkzaamheden af te stoten, om zich volledig op management van uitvoerend kunstenaars te kunnen concentreren.
De naam Anke C. Taverne Film-, Televisie- en Theaterprodukties, waaronder zij reeds vele jaren had geopereerd, heeft ze aangehouden.